Irský spisovatel Charles Handy v knize The Age of Unreason z roku 1989 předpověděl organizacím překvapivou budoucnost.

Tvrdil, že firmy se budou zmenšovat a pracovní síla se bude skládat jen z tzv. „portfoliových lidí“.

A kdo je portfoliový člověk?

Handy popisuje portfolio jako všestrannou profesi, skládající se z více typu prací jako například placené práce, nebo práce dobrovolnické. Brzo pak budeme všichni popisovat to, co děláme, ne jako zaměstnání, ale jako portfolio.

Čtyřicetiletá kariéra je pryč!

Pro většinu z nás je tohle dobrá zpráva. Lidi nejsou naprogramovaní roboti vykonávající jednu činnost.

Jsme komplikovaná stvoření s rozdílnými zájmy a schopnostmi. Otázkou je, proč by nemohla naše kariéra reflektovat naši rozličnost?

Dovolte, abych nakreslil obraz portfoliového života…

Co kdybychom se na naši práci podívali ne jako na jednolitou aktivitu, ale spíš jako na komplexní skupinu zájmů, vášní a aktivit tak, jak to ve skutečnosti je?

Co kdybychom se místo snahy o identifikaci s popisem naší práce, raději podívali na všechno, co děláme, jako na jedno portfolio různých aktivit?

A co kdybyste se tomu přestali vyhýbat a tuhle výzvu přijali? Pak z vás možná může být obchodník s deštěm. Zde je pár tipů jak se přiblížit portfoliovému životu a nezůstat tak pozadu vůči měnící se ekonomice.

11086772995_78ed3383c6

Photo Credit: Louography via Compfight cc

1. krok: Vybudujte si systém

Všichni známe ty úspěšné lidi, o které se všichni zajímají v jakékoli situaci.

Co je to za osobnosti, že jsou tak úspěšné? Staré pořekadlo „není to tím, co umíš, ale tím, koho znáš“ není správné. Teda alespoň není kompletní.

Obchodník s deštěm chápe, že bez těch pravých vztahů se nedostanete k příležitostem, které vedou k průlomu. Ti chytřejší si osvojili jiné pořekadlo.

„Není to tím, co umíš, ale o tom, komu pomůžeš.“

V knize Give and Take spisovatel Adam Grant píše, že úspěšní lidé více dávají, než berou. Dáváním si strategicky vytvářejí síť štědrosti, díky které profitují úplně všichni zúčastnění.

Tohle jsem viděl u úspěšných lidí, které znám. Úspěch plodí další úspěch a vy můžete zvýšit svůj počet příležitostí trávením času s těmi pravými lidmi.

Nečekejte na nějaký šťastný zlom. Vyhledávejte příležitosti. Obvykle nejde o otázku kde, nebo co, ale kdo.

Akční krok: Nejlepší způsob jak vystavět síť je přidat se k již existující komunitě. Můžete se stát členem sítě ochotných lidí, jako je např. Authority, kde se propojení lidé zúčastňují různých konverzací.

2. krok: Vytvořte si svůj prostor

„Tam venku je válka starý příteli. Světová válka. A nejde o to, kdo má nejvíce nábojů. Jde o to, kdo má informace. Co vidíme a slyšíme, jak pracujeme, co si myslíme…jde tu jenom o informace.“ ~ Cosmo, Sneakers

Budoucnost náleží těm, kteří mají nejlepší nápady.

V této době, která se dnes často označuje jako doba informací, víme, že bohatství a příležitost jsou neoddělitelně spojeny s inovací a technologií. A to všechno vzniká s dobrým nápadem.

Největší problém samotných nápadů je ten, že je máme všichni. Jak teda zajistit aby ten tvůj nápad vyčníval? Můžeš udělat něco chytřejšího, než jen vymýšlet další nápady, a to stát se jejich správcem.

Potřebuješ digitální stopu. Musíš si dobýt svůj vlastní kus digitálního prostoru. A to poslední co bys chtěl je, aby říkali, že kopíruješ.

Ale proč nevzít něčí nápad a stavět na něm?

První počítač Apple byl vystaven na půjčené technologii a slepen někde v garáži. Nebyl jiný způsob jak to udělat. Všichni podivíni společně sdílejí technologii, kterou si kradou vzájem.

Robert Greene v jeho knize Mastery píše, že budoucnost patří těm, kteří se učí novým věcem a zajímavě je kombinují. To samé platí pro obchodníky s obsahem (content marketery – pozn. překl.)

Nevyhrává totiž ta nejnovější myšlenka. Vyhrává ta nejstarší, ale pozměněná a podaná zajímavou formou.

Postup: Vytvořte svůj vlastní online marketing s prodejní platformou, a zaujměte poutavým, originálním a užitečným obsahem.

3. krok: Nauč se jak správně prodávat

„Dnes je lehké pro kohokoli vytvořit si výkladní skříň a skrz ni skromně dosáhnout na celý svět. Tohle jsou ty technologie, které poskytnou více lidem prostředky k tomu, stát se prodejcem.“ ~ Daniel Pink

Každý něco prodává. Ať je to nápad, proces, nebo produkt, všichni jsme součástí businessu.

Problém je, že si to neuvědomujeme, takže se neumíme postavit na správné místo v prodejním procesu.

Obchodníci s deštěm jednoduše ví, jak z toho něco vyždímat. Produkují.

Co se týče právního zakotvení, obchodník s deštěm není lovcem. Není ten stejný levný podomní prodejce mizerných věcí. Je pilířem organizace. Proto má různá postavení jako networker, marketingový pracovník a také samozřejmě prodejce.

Když se rozhodnete převzít kontrolu nad svou budoucností, místo abyste ji nechali jen tak se přihodit, budete se muset naučit jak prodávat, což samozřejmě zahrnuje získání těch správných prostředků.

Akční krok: Vytvořte něco, o co si vaše obecenstvo řeklo – a nechejte je, aby vám za to zaplatili. Najděte si nějaký užitečný prostředek, který vám prodej po internetu zlehčí.

Začněte s výstavbou svého portfolia už teď

Podle článku ve Forbes z roku 2013 budou tvořit nezávislí pracovníci v Americe do roku 2020 polovinu všech pracovních sil.

Někteří lidé jsou nuceni pracovat „na sebe“ skrz masové propouštění, zatímco ostatní, jako já, nebo možná i vy, my jsme si tuhle cestu vybrali.

Proč bychom to dělali? Protože vidíme ten nápis na zdi. Cítíme to v kostech. Chceme být hybnou silou ve vývoji naší budoucnosti, ne se stát vzpomínkou na to, co kdysi bylo.

Než se nadějeme, budeme všichni obchodníky s deštěm, ať se nám to líbí nebo ne. Ta výzva není v tom, jestli začneme budovat své portfolio, ale kdy.

To, že chci chápat svůj život jako portfolio a ne jako jediné zaměstnání, mi pomohlo dát smysl všemu, co dělám víc než cokoli jiného.

Tohle rozhodnutí mi ukázalo nový rozměr svobody pro mě samotného a mou rodinu a dalo mi smysluplný cíl. Možná to tak budete mít i vy.

Pojďme o pokračovat debatu o našich portfoliových životech na LinkedInu…

Napsal  Jeff GoinsZ anglického originálu Why You Need to Become a Rainmaker Before It’s Too Late přeložila Any Trysch Kučerková.

Vložit komentář