Jak vybudovat smysluplnou kariéru

Každý touží najít smysl v tom, co dělá, ale jak toho docílit? Jaké kroky můžete učinit dnes nebo tento měsíc, abyste se ujistili, že se jen zbytečně nedřete, ale že děláte něco, na čem vám opravdu záleží?

Co říkají experti
Bohužel většina z nás neumí udělat správné rozhodnutí, které by vedlo ke spokojenosti v práci. Nathaniel Koloc, generální ředitel ReWork, společnosti, která zajišťuje rekrutování firmám, které nabízejí smysluplnou práci, říká, že je to proto, že nás vlastně nikdo nenaučil jak taková rozhodnutí dělat: „Velmi málo rodičů, učitelů a mentorů nás nabádá k tomu, abychom o tom přemýšleli, ani nám neposkytnou mentální modely, které bychom mohli využít. Až teprve někdy ve dvaceti se dozvíme něco málo o tom, co to je smysluplná práce.“ Důsledkem toho si často vybíráme práci ze špatných důvodů, říká Karen Dillon, spoluautorka knihy How Will You Measure Your Life. „Hledáme věci, které zní dobře, když o nich někomu říkáme, nebo takové, které budou vypadat dobře v životopise.“ Ale málokdy z těchto věcí pramení uspokojení. Tady jsou principy, kterých se můžete držet, abyste našli kariéru – a konkrétní pozici – kterou si nebudete jen užívat, ale budete ji prostě milovat.

Zjistěte, co znamená „smysluplnost“ pro vás
Respektují mě kolegové? Mám příležitost čelit výzvám? Vyvíjím se? Věřím tomu, co dělám? „Tohle jsou věci, které odlišují to, jestli je vaše práce jen v pohodě, nebo jestli jste v práci opravdu šťastní,“ říká Dillon. Ale „smysluplnost“ znamená pro každého něco jiného. „Nezaměřujte se jen na jasné věci jako plat, titul nebo prestiž společnosti.“ Koloc definuje čtyři kategorie, které stojí za zvážení:

Odkaz
Odkaz je o konkrétních výstupech z vaší práce. Čeho chcete dosáhnout? Jasně, můžete strávit denně dlouho odpovídáním na emaily, nebo účastí na schůzích – většina prací zahrnuje alespoň jeden z těchto aspektů – ale jaký důkaz chcete od vaší práce? Odměnou pro vás může být to, že vylepšíte matematické dovednosti 80 studentů, nebo za celou svou kariéru vymyslíte 6 různých plánů na odsolování. Je to často otázka toho, jak moc se chcete přiblížit přední linii. Někteří chtějí pomáhat nemocným lidem přímo, zatímco jiní usilují o schválení zákona o cenově dostupné péči.

Osvojení
Osvojení zahrnuje vaše silné stránky, které chcete zlepšit. Pokud například rádi komunikujete s lidmi, můžete to využít a stát se psychologem, nebo marketérem. Podobně, pokud jste dobří v psaní, můžete psát beletrii nebo vymýšlet reklamy. Klíčové je, že své silné stránky využíváte prospěšně. „Pokud jste dobří v něčem, co vás nebaví, tak se to nepočítá. Musí to být něco, co děláte opravdu rádi,“ říká Koloc.

Svoboda
Svoboda je o věcech jako plat, benefity a flexibilita, které potřebujete k tomu, abyste žili život, jaký chcete. Pro některé to může znamenat tučné šeky, díky kterým si můžou dovolit exotickou dovolenou. Pro jiné volnost v tom, že si zvolí, kdy a kde chtějí pracovat. Zde si musíte být vědomi toho, jaký životní styl chcete vést a položit si otázku, zda vám to vaše práce pomáhá naplnit.

Vyrovnání
Tato poslední kategorie zahrnuje kulturu a hodnoty místa, kde pracujete. Není to to samé jako mise, varuje Koloc, ale je to o tom, jestli cítíte, že někam patříte. Jaké jsou přesvědčení a priority společnosti a lidí, se kterými pracujete? Jak se k sobě lidé chovají? Objímají se? Obědvají spolu? „Je důležité užívat si čas strávený se svými kolegy a manažery,“ říká Dillon.

Obsah těchto kategorií se bude u jednotlivých osob lišit. Dillon navrhuje sepsat si všechny věci, kterých si ceníte, a potom je seřadit podle priorit. Tento seznam vám pomůže při rozhodování a můžete podle něj hodnotit specifické možnosti jako třeba povýšení ve vaší současné práci, nebo práci u jiné společnosti, nebo úplně jinou kariérní cestu.

 home-office-336378_1920

Tvořte hypotézy
Pokud si nejste jistí, co je pro vás nejdůležitější, promyslete to během dne nebo týdne v práci. Zeptejte se sami sebe: co mi udělalo největší radost? Co bylo nejvíce frustrující? Potom, navrhuje Koloc, zkuste přijít s pár hypotézami o tom, co je pro vás nejsmysluplnější. Chci práci, kde vytvářím něco, co mohou lidé používat každý den. Chci práci, která bude natolik flexibilní, že budu moct každý den vyzvedávat své děti ze školy. Chci práci, kde jsem přímo v kontaktu s lidmi, kteří potřebují pomoc. „Dejte si pozor, abyste se příliš nezaměřili na špatné zkušenosti. Pokud jste měli například puntičkářského šéfa, je jednoduché si myslet, že vaší prioritou je pracovat pro manažera, který vám naopak nedýchá na záda, ale pokud se zaměříte na takovou věc, nemusí to skončit dobře.“

Dělejte experimenty
Jakmile jste si vytvořili hypotézy, je čas je vyzkoušet. Je několik způsobů, jak to udělat. Zaprvé, můžete si to vyzkoušet ve své stávající práci. „Můžete se pokusit přesvědčit svého manažera, aby vás nechal po dobu jednoho měsíce pracovat dálkově.“  Vezměte si nový úkol, který vám umožní vyzkoušet vaše nové dovednosti. „Hledejte příležitosti k obohacení vaší práce. Iniciujte ve své společnosti něco nového, navrhněte, že uděláte něco za svého šéfa. Neznám moc manažerů, kteří by odmítli, když by jim chtěl někdo pomoct.“ Pokud nemůžete dělat experimenty v rámci své stávající práce, hledejte jinde. „Připojte se k průmyslovým skupinám, choďte na konference, dělejte dobrovolníka neziskovce.“ Třetí způsob jak otestovat vaše hypotézy je konverzace. Najděte lidi, o kterých si myslíte, že dělají to, co byste chtěli dělat vy, a ptejte se. Poslouchejte pozorně, ale buďte kritičtí, abyste neslyšeli jenom to, co slyšet chcete.

Vytvořte si osobní představenstvo
Nejděte do toho sami. Pracujte s ostatními, testujte své hypotézy a sdílejte výsledky svých experimentů. Pozvěte čtyři až pět lidí, kteří vám poslouží jako vaše osobní představenstvo. Můžete jim třeba říct: „Zabývám se teď tím, co očekávám od práce, a rád bych s vámi příležitostně mluvil a dostával od vás feedbacky.“ Zapojte jakékoliv mentory a kolegy, kterým věříte. A pokud je vaše manažerka vnímavá, zapojte ji taky. „Ne všichni šéfové dokáží být podporující, ale pokud máte manažera, který se dokáže oprostit od myšlenek na kariéru, využijte toho.“

Jsou však lidi, které byste zapojovat neměli. „Jako například členové rodiny. Předpokládejme, že potřebujete vědět, co děláte, ale oni nemusí být v té nejlepší pozici, aby vám to pomohli zjistit.“ A nebojte se ponořit se hluboko do své minulosti, Dillon říká: „Mám známé, se kterými jsem nemluvila roky, ale zavolají mi, když zvažují změnu práce, nebo změnu oboru.“ Pravidelně se spojujte se svým představenstvem, aby vaši blízcí věděli o vašich myšlenkách a mohli vám říct svůj názor.

Myslete v dlouhodobém měřítku
Tohle by nemělo sloužit pouze jako nástroj jak získat další práci. „Tvorba kariéry je něco jiného než hledání práce,“ říká Koloc a otázka, na kterou byste se měli ptát sami sebe, není: „Jakou práci chci?“, ale: „Jaký život chci?“ Přemýšlejte o tom, kde chcete být za pět, deset nebo 20 let. Samozřejmě musíte řešit i aktuální otázky týkající se toho, co chcete od své současné práce, nebo co chcete dál, ale přemýšlejte nad tím v dlouhodobém měřítku, v kontextu s vašimi dlouhodobějšími kariérními cíli.

Když už máte rozjetou kariéru
Dokonce i lidi s nastartovanou kariérou mohou dělat a dělají velké změny. „Vaše schopnost otočit loď se nijak neliší, akorát rychlost, s jakou to uděláte, bude nižší. Pokud je vám 35, máte dvě děti, bude trvat déle na to přijít.“ Přesto existuje dobrá zpráva: „Máte více indicií k tomu, co chcete a co vám dělá radost.“ Důležité je se necítit zaseknutí. „Možná se cítíte přikováni k práci, vyššímu platu, vyššímu titulu, protože máte více zodpovědností jako hypotéku a děti, a určitě budete muset podstoupit pár rizik, ale přece se nechcete usadit s prací nebo kariérou, která vás netěší,“ říká Dillon.

Začněte makat na svých financích
Jeden z hlavních důvodů, proč lidé zůstávají na pozicích, kde nejsou šťastní, jsou peníze. „Učiňte potřebné kroky, abyste si vytvořili finanční polštář a tím i malou psychologickou svobodu.“ Pokud ještě nemáte rozpočet, udělejte si ho. Hledejte, jak můžete snížit vaše měsíční výdaje: menší dům, jedno auto, poctivější spoření. Pokud si vytvoříte finanční pojistku, je pravděpodobnější, že až narazíte na něco smysluplného, budete se do toho moci pustit.

Udělejte si čas
„Ještě jsem nenarazil na nikoho, kdo by netěžil z toho, že si najde čas, aby si sedl a popřemýšlel o tom, co očekává od své práce,“ říká Koloc. Zakroužkujte si ve svém kalendáři den, kdy se budete věnovat své kariéře. A i když to bude třeba jen hodina jednou za 14 dní, uděláte pokrok. „Někdy stačí jen o tom přemýšlet a už se to rozjede a změna je potom nevyhnutelná.“

 clock-597439_1280

Principy k zapamatování

Co dělat:

  • Sepište podle priorit, jak podle vás vypadá smysluplná kariéra.
  • Pozvěte čtyři až pět lidí, kteří poslouží jako poradci při zkoumání toho, co chcete.
  • Experimentujte s různými elementy práce buď ve vašem současném zaměstnání, mimo práci nebo o nich diskutujte s lidmi.

Co nedělat:

  • Nesoustřeďte se na další roli – myslete na to, co chcete dlouhodobě.
  • Nenechte stav vaší kariéry, aby vás brzdil – dokonce i lidé se zaběhlou kariérou mohou udělat změny.
  • Nezanedbávejte své finance, abyste je měli po ruce, když přijde čas na změnu.

Případová studie #1: Obraťte se na ty, kteří vás znají
Deirdre Coyle došla ve své kariéře k takovému bodu, kdy jí bylo jasné, že potřebuje změnu. Pracovala jako senior vice prezidentka komunikace v Inititive for a Competitive Inner City po dobu osmi let a i když věřila v misi neziskové organizace, nedokázala si sebe v této roli představit napořád. „Venku na mě čekalo něco jiného. Mám od sebe vysoká očekávání a chtěla jsem se posunout do nového teritoria.“ říká.

Nicméně otázka stále byla: Co chtěla dělat místo toho? „Začala jsem tím, že jsem v duchu přemýšlela nad možnostmi.“ Chtěla se vrátit zpátky na školu? Chtěla se věnovat své vášni pro zahradní a krajinnou architekturu? Chtěla se posunout ve svém podnikání s jedinečnými doplňky?

Také dostávala rady od několika málo lidí, které dobře znala. „Je asi tak šest lidí, které ve svém životě považuji za rádce. Pocházejí z různých oblastí mého života. Neznají mě stejně, ale znají mé důležité role a já si vážím jejich názorů,“ vysvětluje. S jejich pomocí vyřadila mnoho možností, jako například začít svůj vlastní business. I když by se jí podnikání líbilo, bála se, že by si svůj koníček znechutila tím, že by z něj udělala práci.

Deirdre řekla svému šéfovi, že se chystá posunout se dál. „Spolupracovali jsme téměř deset let a měla jsem pocit, že mu ten respekt dlužím,“ vysvětluje. Brzy po této konverzaci za ní přišel bývalý ředitel s touto příležitostí: založit společnost, která by podporovala podnikatele a růst práce na Středním Východě, počínaje Saúdskou Arábií. „I když ten nápad nebyl úplně domyšlený, hned jsem věděla, že je to to, co chci dělat.“ Splňovalo to mnoho z kritérií, která hledala – umožnilo jí to cestovat, pracovat na formujících se trzích a vytvořit společnost od základů. Stala se spoluzakladatelkou AllWorld Network a zatímco „to někdy trošku dře“, ona je nadšená, že bude dělat práci, kterou miluje.

landscape-732367_1280

Případová studie #2: Dejte si do pořádku své finance
Tim Groves měl rád svou práci v advokátní kanceláři v soukromoprávním sektoru. Ale nemiloval ji. „Ráno jsem se neprobouzel s nadšením, že jdu do práce. A věděl jsem, že pokud takhle budu pokračovat dále, nezlepší se to.“ Zajímal se o práci, která má nějaké poslání a tak se dostal do světa neziskových organizací a zkoušel různé pozice. „Dělal jsem dobrovolníka ve správních radách a tím, že mám přátele a příbuzné v oblasti neziskovek, jsem se dostal i k pozicím, kde jsem využil svého diplomu z práv.“

Podařilo se mu sejít se s pár lidmi, které respektoval a kteří prošli podobnou změnou. Dával si pozor na to, jak takovou konverzaci začít. „Říkal jsem lidem, že ve své současné práci nejsem nešťastný, ale že se jen rozhlížím okolo a chtěl bych jejich názor,“ vysvětluje. „Také jsem se zmínil, že mám hypotéku a děti, takže jsem to nechtěl nějak zveřejňovat.“

Aby si rozšířil svou síť kontaktů, byl aktivnější, co se dobrovolnictví týče, a poskytoval právní služby pro bono. „Dostal jsem se do kontaktu s lidmi, kteří mě mohli spojit s příležitostí, nebo kteří by mě mohli doporučit, pokud by se nějaká příležitost naskytla.“

Tim a jeho manželka se navzájem podporovali během několika kariérních změn, ale tentokrát – jak sám říká – „byly sázky vyšší kvůli dětem, školnému a blížícím se výdajům na vysokou.“ Vzhledem k tomu, že Tima čeká téměř jistě snížení platu, přišli s jeho ženou s novým plánem rozpočtu, který zahrnoval i to, za jaký nejnižší plat může Tim pracovat, aby to zvládli. Aby byli finančně flexibilnější, přestěhovali se do dvojdomku, kde polovinu pronajímali a z utržených peněz platili hypotéku.

Asi po roce a půl dostal Tim práci jako vedoucí vývoje v Rhode Island Foundation. „Celý ten proces nebyl vždycky jednoduchý, ale jsem rád za to, kde jsem skončil,“ říká.

Napsala Amy Gallo. Z anglického originálu How to Build a Meaningful Career. Poprvé vyšlo v HBR.

Vložit komentář