13. Dub 2015 · Kariéra

Budoucnost profesního rozvoje: online, zdarma a včas

2aba023

Jelikož dnes slavíme den práce, nastává období, kdy si mnozí z nás užívají plody své práce, kariéry a rozhodují se, co by pro příští rok chtěli změnit.

Každý z nás se během svého života setkal – nebo setká – se změnou kariéry, s novou prací, nebo si jednoduše uvědomíme, že naše znalosti a schopnosti jsou zastaralé. U předešlé generace se vědomosti rozvíjely tak pomalu, že naši rodiče mohli rozvíjet svou kariéru pouze s jedním vzděláním.

Ale v dnešní době se množství znalostí rok od roku rapidně rozšiřuje. Dle Asociace pro rozvoj talentu polovina našich současných znalostí nebyla ještě před 10 lety známá a každých 18 měsíců se objem světových znalostí zdvojnásobí. Abychom přežili, musíme naše znalosti průběžně obnovovat.

Nicméně s touto nutnou změnou přístupu k učení neudržely tradiční univerzity tempo. Programy navazujícího vzdělávání určené pro pracující, zaneprázdněné osoby jsou drahé a časově náročné. Tyto programy vyžadují vyplňování přihlášek, dodržování pevného rozvrhu stanoveného univerzitou a jsou zakončeny obdržením doporučení, přestože většina lidí své znalosti diplomem prokazovat nepotřebuje.

Ve stínu tohoto zastaralého ekosystému se vytváří nový ekonomický způsob vzdělávání. Ten sice neukončí navazující vzdělávací programy, ale jednoznačně oblast profesního vzdělávání změní.

Nový vzdělávací systém je definován studenty, kteří potřebují vstřebat znalosti rychle (během hodin) a po částech (během čekání v supermarketu). Takové možnosti nabízí zdroje jako Khan Academy, kde se měsíčně vytvoří až 5000 videí pro cca 10 milionů studentů, Lynda.com s více než 4 miliony odběratelů svých videí „Jak-na online tutoriály“ a dokonce i YouTube.

Vytváří se nový, ekonomický způsob učení definovaný studenty, kteří potřebují vstřebat znalosti rychle a po částech.

Pravděpodobně největší poskytovatel nového typu vzdělávání je skupina, která si ani neuvědomuje svou roli – vysoké školy a univerzity. Od roku 2011 se více než 6 milionů lidí přihlásilo ke studiu Masových otevřených online kurzů (MOOC). Tyto kurzy, nabízené zdarma stovkami elitních vysokých škol pomocí platforem Coursera, edX a dalších, byly medializovány jako zachránce těch, kteří mají potíže s vyšším vzděláním.

Příběh těchto kurzů je působivý a inspirující. Kurzy MOOC měly poskytovat látku nejlepších světových univerzit studentům s přirozeným talentem a inspirací žijícím v odlehlých městech , kteří nikdy nesnili a možná ani neslyšeli o Harvardu, Princetonu, nebo Stanfordu. Tyto kurzy měly přeměnit vzdělávání v komoditu dostupnou po celém světě, stejně samozřejmou jako voda nebo elektřina. Speciálně ve Spojených státech měly být neplacené online kurzy odpovědí na problém drahého školného.

Nicméně realita je trochu komplikovanější. Typický student MOOC není vesničan z Turecka nebo americký univerzitní odpadlík. Je to spíše mladý, pracující Američan, běloch, který má dokončené bakalářské vzdělání.

V dnešní době mohou být MOOC kurzy nejlépe chápány jako doplněk k tradiční školní výuce a jako nástroj profesního rozvoje. Je to spíše podklad k výuce než učebnice. Určitě to není mechanismus, který nahrazuje univerzity a snižuje ceny školného.

Kurzy MOOC jsou ideální pro učení se za běhu a studenti, se kterými jsem se seznámil během výzkumu pro mou novou knihu, mi tento názor jen potvrdili. Přesto tyto kurzy nejsou pro každého. Pokud se rozhodnete nějaký MOOC kurz vyzkoušet, měli byste se zamyslet nad následujícími body:

  1. Jaká je vaše motivace? Nezačínejte s MOOC kurzem jen proto, abyste si tento způsob výuky vyzkoušeli – nikdy ho nedokončíte. Vyberte si předmět, který se buď musíte naučit kvůli práci, abyste pokročili ve vaší kariéře, nebo něco co osobně zbožňujete. I MOOC kurzy mohou být pitomé a nudné stejně jako některé univerzitní přednášky. MOOC kurzy vás mohou izolovat od přátel, pokud si nenajdete aspoň jednoho, který by s vámi založil studijní skupinu.
  2. Nezaměřujte se na instituci, která daný kurz nabízí, ale spíše na profesora, který ho učí. Předem si o vašem profesorovi zjistěte vše, co můžete. Zkuste najít některé jeho online kurzy. Daný kurz si zapište nejprve na zkoušku, až poté se ke studiu opravdu zavažte.
  3. Pozorně si prostudujte sylabus. Obsahuje kurz dostatečnou různorodost ve čtení, přednáškách a dalších prvcích, aby vás dokázal zaměstnat na celou dobu trvání kurzu? Zvládnete danou pracovní zátěž rozumně napasovat na váš stávající rozvrh? Jelikož si při studiu kurzů MOOC můžete zvolit vlastní tempo, nemusíte se několikrát týdně ukázat ve třídě a nemáte spolužáky, kteří vás ke studiu motivují, je o dost jednodušší kurz nedokončit.
  4. Buďte aktivní v diskuzních skupinách. Když se zamyslíme nad velikostí většiny kurzů, pokaždé bychom měli nalézt pár aktivních skupin. Učení se od ostatních studentů jedna z největších výhod MOOC.
  5. Absolvujte více než jeden MOOC kurz, než je zavrhnete. Kvalita kurzů není stejná, takže je možné, že jste měli smůlu na učitele, nebo studovali nezajímavý předmět.

Problém je, že z popisu či úvodního videa nemusí být předem jasné, co daný MOOC kurz poskytuje. Nemůžete se s daným předmětem seznámit jako na univerzitě. Přesto, pokud si vyberete ten správný MOOC kurz, uvidíte, že získáte neskutečné výhody. Nyní je nejlepší čas na experimenty: MOOC jsou zdarma, stojí pouze váš čas.

Jeffrey Sellingo je autorem elektronické knihy MOOC U: Who Is Getting the Most Out of Online Education and Why, z nakladatelství Simon & Schuster, ze které pochází i upravený text článku. Knihu si můžete objednat za $2.99 na stránkách: Amazon, Barnes & Noble a iTunes.

Autorova první kniha  College (Un)Bound: The Future of Higher Education and What It Means for Students byla vydána minulý rok a byla oceněna plátkem New York Times jako nejlépe se prodávající vzdělávací kniha. Autor je navíc přispívající redaktor v Kronice Vyššího Vzdělávání a profesor na Arizona State University.

Můžete jej sledovat na Linkedinu, Twitteru https://twitter.com/jselingo, a také se můžete zapsat k odběru newsletteru o budoucnosti vyššího vzdělávání na  http://www.jeffselingo.com/.

Článek z anglického originálu https://www.linkedin.com/pulse/20140830133544-17000124-the-future-of-professional-development-online-free-and-just-in-time přeložil Jan Rážek.

Share Button

Články