06. Říj 2015 · Sebevzdělávání

Emoční inteligence: sociální dovednosti, které vás ve škole nenaučí

Emoční inteligence: Sociální dovednosti, které vás nenaučí ve škole

Ve škole se učíme o historii, vědách a matematice. Většina z nás se ale neučí o tom, jak rozpoznat své vlastní emoce a emoce ostatních a jak se s nimi vypořádat. Takové schopnosti můžou být užitečné, ale ve školní lavici se je nikdy nenaučíte.

Emoční inteligence je zkrácený termín požívaný psychology, který popisuje, jak dobře zvládají jedinci své emoce a jak dokáží reagovat na emoce ostatních. Lidé, kteří ovládají emoční inteligenci, disponují schopnostmi, díky kterým se mohou v životě posunout někam dál. Lidé s takovými schopnostmi dokáží zvládat konflikty, rozpoznat potřeby ostatních a reagovat na ně, dokáží ovládat své emoce a výbuchy vzteku. V tomto článku se podíváme na to, co to emoční inteligence je, a jak můžete pracovat na své vlastní emoční inteligenci.

Co je to emoční inteligence?
Zkoumání emoční inteligence je relativně nový obor psychologie, který byl poprvé objeven v polovině osmdesátých let. Momentálně se vyvíjí několik modelů, ale pro naše účely budeme zkoumat pouze model známý jako „smíšený“, se kterým přišel psycholog Daniel Goleman.

Smíšený model má pět klíčových oblastí:

Více o těchto kategoriích si můžete přečíst zde. Pořadí těchto emočních kompetencí není vůbec relevantní, jelikož se mnoho z nich učíme s tím, jak rosteme. Je také důležité zmínit, že pro naše účely budeme používat tohle schéma pouze jako pomůcku. Emoční inteligence není obor, který byste mohli nějako formálně trénovat. Nechme psychology, ať se hádají o žargonu a modelech. Pojďme prozkoumat, co každá z těchto kategorií znamená a jak je můžeme v našem životě vylepšit.

SEBEUVĚDOMĚNÍ
Předtím, než se pustíte do čehokoliv jiného, musíte vědět, co jsou vaše emoce zač. Zlepšení sebeuvědomění je prvním krokem k identifikaci jakékoliv oblasti problémů, které čelíte. Zde je pár způsobů, které vám poradí, jak sebeuvědomění vylepšit:

sunset-691848_1920

Pokud jste nikdy nezkoušeli úmyslné sebeuvědomění, tyto tipy by vám měly být praktickou pomocnou rukou. Já mám svou strategii, chodím na dlouhé procházky nebo si povídám sám se sebou o tom, co mě trápí. Stává se mi často, že si díky mluvení se svým druhým imaginárním já lépe uvědomím, co mě doopravdy štve. Je důležité hledat problém v sobě a ne jen v okolním světě.

SEBEŘÍZENÍ
Jakmile zjistíte, jak vaše emoce fungují, můžete začít přemýšlet nad tím, jak je ovládat. Kdo ovládá své emoce, dokáže kontrolovat výbuchy vzteku, umí rozpoznat externí spouštěče, ale taky vnitřní pohnutky, které vedou k přehnaným reakcím, a jednoduše umí dělat to, co je nejlepší pro jeho potřeby.

Jeden z klíčových způsobů jak zvládat své emoce je změnit způsob, jakým si k sobě emoce pustíte.  Určitě jste slyšeli radu, že když jste naštvaní, máte dýchat zhluboka a počítat do deseti. Musím říct, že pro mě jako člověka, který si prošel těžkými depresemi a zdrcujícím hněvem, je tahle rada k ničemu (ovšem pokud vám to funguje, tím lépe pro vás). Nicméně způsobení šoku vaší psychice může pomoct. Pokud se cítíte letargicky, jděte si zacvičit. Pokud jste zamotaní v emocionální pasti, dejte si facku, ať se z toho dostanete. Cokoliv, co váš systém lehce šokuje nebo vyruší momentální stav, může pomoct.

man-742766_1920

Lifehacker Adam Dachis doporučuje převést emocionální energii do něčeho produktivního. Je v pořádku dusit zdrcující emoce v sobě, pokud není vhodná doba je pustit ven, ale jen na chvíli. Pokud se rozhodnete své emoce pustit ven, místo bezvýznamného ventilování je proměňte v motivaci.

Nedávno jsem začal hrát tenis, jen tak pro zábavu, i když jsem věděl, že nikdy nebudu dost dobrý, protože jsem začal příliš pozdě. S postupem času jsem se trošku zlepšil, takže poznám, když hraju špatně, a to mě pak štve. Když hraju s někým, komu to jde mnohem lépe, tak se opravdu jen stěží ovládám, abych se nenaštval. Co s tím – radši, než abych vybuchl vzteky, si to poznamenám a použiji to, abych se donutil více trénovat a byl příště lepší. Ať už jde o sport, práci nebo každodenní život, často se stává, že jsme spokojení s výkony, které podáváme, a zapomínáme na to, že vždycky je prostor pro zlepšení. Když jste naštvaní, využijte to k tomu, abyste se v něčem zlepšili.  

Nemůžete vždycky kontrolovat, proč se cítíte tak, jak se cítíte, ale můžete kontrolovat své reakce. Pokud máte problémy s tím, že jste moc impulzivní, hledejte řešení, když jste v klidu. Pozor, ne všechny emoce se dají ventilovat. Mé problémy s depresí mě naučily, že některé emoce zůstanou i dlouho poté, co je vypustíte ven. Nicméně najdou se okamžiky, kdy jsou tyto emoce méně intenzivní – využijte tyto okamžiky a hledejte pomoc, řešení.

MOTIVACE
O motivaci se mluví hodně. Pokud však mluvíme o motivaci ve vztahu k emoční inteligenci, nemyslíme tím jen sebrání energie k tomu, abychom šli něco dělat. Mluvíme o vnitřním pohonu, který nás žene, abychom něco dokázali. Tím pohonem není jen nějaký dobrý pocit. Jak dnes psychologie vysvětluje, v mozkové kůře existuje místo, které se aktivuje už jen při pouhém pomyšlení na dosáhnutí smysluplného cíle.

Ať už je náš cíl budování kariéry, zakládání rodiny nebo tvoření nějakého umění, všichni máme něco, co v životě chceme dělat, čeho chceme dosáhnout. Když motivace pracuje pro vás, je skutečným způsobem propojena s realitou. Chcete založit rodinu? Motivovaní lidé začnou randit. Chcete zlepšit svou kariéru? Motivovaní lidé se začnou vzdělávat, hledat novou práci nebo se snažit o povýšení.

hill-863446_1280

Daniel Goleman poukazuje na to, že abyste mohli začít používat motivaci ve svůj prospěch, musíte si nejdříve ujasnit své vlastní hodnoty. Někdy jsme tak zaneprázdnění, že si ani nenajdeme čas, abychom zjistili, co vlastně ty naše opravdové hodnoty jsou. Nebo hůř, děláme nějakou práci, která přímo odporuje našim hodnotám tak dlouho, že motivaci ztratíme úplně.

Bohužel vám nemůžu dát přesnou odpověď ohledně toho, co od života chcete, ale je hodně strategií, které můžete zkusit, abyste to zjistili. Použijte svůj deník a hledejte okamžiky, kdy jste se cítili naplnění. Sepište věci, kterých si vážíte. A co je nejdůležitější, přijměte fakt, že některé věci v životě jsou nejisté a prostě něco vybudujte. Fitness instruktor Michael Mantel, Ph.D doporučuje zabývat se méně takovými cíli, o kterých víte, že jich můžete dosáhnout. A taky nezapomeňte, že všichni, kteří dosáhli něčeho, čeho chcete dosáhnout vy, toho dosáhli pomalu, během nějakého času.

EMPATIE
Vaše vlastní emoce jsou pouze půlkou veškerých vztahů, se kterými se setkáváte. Jasně, je to ta půlka, na kterou se soustředíte nejvíc, ale jenom proto, že sami se sebou jste každý den. Všichni ostatní lidé, na kterých vám záleží, mají své pocity, touhy, spouště a strachy. Empatie je nejdůležitější dovednost pro zvládání vztahů s ostatními. Je to dovednost, která se vyvíjí celý život, ale zde jsou nějaké tipy, jak ji můžete cvičit:

love-856201_1920

Jedna definice říká, že empatie znamená, že se zapletete do emocionální špíny druhých lidí. Umožní vám to souznění vašich a jejich zkušeností. Je v pořádku, když máte optimistický přístup a chcete druhému poradit, ale empatie vyžaduje, ať počkáte na ten pravý okamžik. Pokud má někdo na krajíčku nebo s vámi sdílí opravdu hlubokou bolest, nezlehčujte to a nesnažte se tišit bolest. Uvědomte si, jak se musí cítit a dejte jim prostor, aby to procítili.

SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI
Shrnout všechny sociální dovednosti v jednom odstavci celého článku je téměř nemožné. Nicméně předchozí čtyři oblasti by vám měly pomoct vyřešit hodně sociálních problémů, se kterými se můžete potýkat. Podle Golemana vaše sociální dovednosti ovlivňují všechno od výkonu v práci až po osobní život.

Sociální kompetence mají mnoho podob – je to víc než jen být přátelský a ukecaný. Tyto schopnosti mají široký rozsah od schopnosti vcítit se do pocitů druhých a pochopení toho, jak přemýšlejí o věcech, po schopnost být dobrý spolupracovník a týmový hráč, který dokáže jednat na úrovni. Všem těmto dovednostem se v životě učíme. Můžeme se zlepšit v jakékoliv z nich, ale chce to čas, snahu, vůli a trpělivost. Je dobré mít nějaký vzor, někoho, kdo představuje ony schopnosti, které chceme vylepšit. A musíme procvičovat, kdykoliv se naskytne nějaká příležitost – takovou příležitostí může být třeba i naslouchání teenagerovi.

Neznámější forma sociálních problémů: Řešení nesouhlasu. Tady musíte otestovat všechny své dovednosti v praxi. Detailně jsme se tímto problémem zabývali tady, ale zde jsou shrnuty základní kroky:

Ne každá interakce s jiným člověkem musí být hned konflikt. Některé sociální dovednosti zahrnují pouze poznávání nových lidí nebo socializování se s lidmi, kteří mají jiný pohled na svět než vy. Využijete je také při hraní her. Nicméně, řešení konfliktů může být jeden z nejlepších způsobů, jak se naučit používat vaše emocionální dovednosti. Spory se vyřeší, když víte, co chcete, dokážete to dát jasně najevo, rozumíte tomu, co chtějí ostatní, a dokážete najít řešení schůdné pro všechny. Pokud jste dávali pozor, mohli jste si všimnout, že tahle poslední oblast zahrnuje všechny ostatní oblasti modelu emoční inteligence.

Z anglického originálu Emotional Intelligence: The Social Skills You Weren’t Taught in School přeložila Johana Kapošváryová.

Share Button

Články