Založil jsem Docstoc ve svých dvaceti letech, vytvořil si jeden klišé seznam „20 věcí, které musím udělat, než mi bude 20“ a dnes zaměstnávám úžasnou skupinu lidí, kterým je něco přes dvacet. Klidně mi říkejte starý bručoun, ale ve svých 34 letech je to, na co jsem přišel, úplně odlišné od toho, v co generace nového tisíciletí doufá. V průběhu cesty jsem udělal mnoho chyb a teď tuto generaci vidím dělat podobné. V odpověď na tuto situaci vám přináším seznam „20 věcí, které 20letým nedochází“.

1) Čas není neomezená komodita. Mladé profesionály, kteří mají zjitřený smysl pro bezodkladné plnění úkolů, potkávám velmi zřídka. Ve svých dvaceti letech si myslíme, že máme všechen čas světa na A) přemýšlení o tom, co vlastně chceme a B) dostat to, co chceme. Čas je jediné bohatství, se kterým začínáme v přebytku, ale které už nikdy nemůžeme dostat zpět. Z příležitostí, jež dnes dostáváte, využijte, co můžete, protože jednou přijde den, kdy už se vám žádné další nedostanou.

2) Jste talentovaní, dobře, ale talent je přeceňovaný. Blahopřeji, jste zřejmě generace, která je nejvíce kreativní, informovaná a schopná multitaskingu vůbec. Jak říká můj otec: „Za všechny ty kraviny ti dám medaili.“ Nevybroušený surový potenciál (a je jedno jak cenný), je ale stejně jen promarněná příležitost. Za holý talent nedostanete žádnou medaili, jen za výsledky. Dokonce i lidé, kteří se zdají být neuvěřitelně obdarovaní, museli na cestě za úspěchem tvrdě pracovat. (Tip: přečtěte si “Talent is Overrated”, „Talent je přeceňovaný“)

3) Ráno jsme nejvíce produktivní. V průběhu prvních dvou let v Docstocu (kdy jsem měl stále kolem dvaceti), jsem na sebe byl pyšný, že jsem každý den zůstával v kanceláři až do tří do rána. Myslel jsem si, kolik práce jsem stihl udělat, když byli všichni ostatní už dlouho pryč. Když se však ohlédnu zpět, vím, že jsem pracoval jen na podřadných a jednoduchých úkolech, než abych věnoval čas složitějšímu strategickému plánování, vyřizování telefonátů a důležitých schůzek, které bylo stejně potřeba zajistit v průběhu oficiální pracovní doby. Dnes v kanceláři prosazuji brzký ranní start pro všechny, jelikož jsem přišel na to, že jako tým jsme nejproduktivnější právě v těchto hodinách.

4) Kariéra v sociálních médiích není žádná kariéra.  Za pět let už tyto druhy práce ani nebudou existovat. Sociální média jednoduše plní čistě marketingovou funkci. Podporují branding, ROI (návratnost investic, pozn. red.) nebo obojí. Sociální média představují prostředek, jak získat větší povědomí o značce, více uživatelů nebo větší výnos. Na těchto pozicích jistou budoucnost nenajdete. Rád bych vás důrazně varoval před vymezením své kariéry právě a výhradně těmto druhům práce.

5) Začněte zvedat telefon. Přestaňte se schovávat za svůj monitor. Obchody se uzavírají domluvou přes telefon a hlavně osobně. Obchodní příležitosti byste měli vyhledávat s pomocí rozhovorů se skutečnými lidmi. A když najednou nastane výpadek internetu – přestaňte se tvářit tak zmateně a ptát se, jestli už můžete odejít domů. Tak přestaň být bábovka a zvedni ten telefon!

6) Buďte v práci první a poslední odcházejte. Tuhle radu dávám všem, kteří začínají v nové práci nebo se nacházejí v počáteční fázi své profesionální kariéry. Lidé kolem na rozdíl od vás už nemusí nic dokazovat. Vy si kromě toho musíte pohlídat mnohem více věcí. Je jen jediná možná cesta, jak v práci postoupit vpřed – a to pracovat pilněji než všichni spolupracovníci.

7) Nečekejte, až vám někdo řekne, co dělat. Nemůžete si připadat důležití, aniž byste měli smysl pro odpovědnost. Když budete čekat na to, až vám někdo řekne, co udělat, nikdy se nikam nedostanete. A odpověď: „O tohle mě ale nikdo nepožádal“ je zaručeným receptem na neúspěch. Raději se pohybujte na hraně toho, že budete pracovat přespříliš, než pracovat příliš málo. (Podívejte se na video: Millennials in the Workplace Training Video).

8) Za své chyby neste zodpovědnost. V úvodní fázi své kariéry budete dělat mnoho chyb. Avšak ve vztahu k žádnému pochybení, ať už jste se přepočítali v úsudku, či při samotném výkonu práce, nesmíte zaujmout obranný postoj. Přestaňte se pokoušet ospravedlňovat své přehmaty. Růst můžete jen tak, že si budete vážit lekcí získaných ze svých chyb a zasvětíte svůj život tomu, abyste se z nich co nejvíce poučili.

9) Měli byste si najít šéfa, který vám bude šlapat na paty. Meryl Streepová ve filmu „Ďábel nosí Pradu“ by byla ta neužitečnější šéfová, jakou byste kdy mohli dostat. Vaše úvodní část kariéry je obdobím, kdy jste nejvíce vnímaví, tvární a učenliví. Práce pro někoho, kdo vyžaduje znamenitost a každý den posouvá vaše možnosti, vytvoří nejlepší základ pro váš následující profesní úspěch.

10) Měnit práci každý rok není moc skvělá vizitka. Pracovali jste někde jeden rok. Tato skutečnost mi ale nenašeptává, že jste tak talentovaní, že danou firmu neustále přerůstáte. Naopak – ukazuje mi, že nemáte dostatek disciplíny, abyste mohli spatřit, jak se vaše učící křivka zdárně blíží ke konci. Než plně ovládnete novou důležitou schopnost, trvá to kolem dvou až tří let. Dopřejte si alespoň takovou dobu, než se rozhodnete skočit přes palubu. Jinak hrozí, že váš životopis bude ozdoben červenými výstražnými vykřičníky, proč nebýt zaměstnán.

11) Na lidech záleží víc než na výhodách. Teď je v módě vybrat si firmu, která člověku nabídne flexibilní pracovní dobu, neomezené stravování, masáže, herní místnosti či firemní sportovní utkání. Toto všechno by jistě mělo hrát svou roli, ne však takovou, jakou hraje charakter zaměstnavatele a manažerů dané společnosti. Skvělí lídři vám budou dobře radit a i když odejdete, bude pro vás v jejich firmě dlouhou dobu místo. Raději uvědoměle vsaďte na kvality lidí, pro které budete pracovat, protože tak získáte závazek, který zdaleka předčí všechny rádoby navoněné bonusy.

12) Na horizontu sledujte svůj profesní cíl. Často po vás budou chtít udělat věci, které nemusíte mít úplně rádi. Svou pozornost udržujte v myšlence na budoucí výhru. Najděte spojitost s tím, kde jste teď, s tím, kde chcete být zítra. To by měla být ta nejsilnější pohnutka na vaší cestě. Jestliže vaše současné povinnosti nevedou k vašemu budoucímu úspěchu, je čas najít si novou příležitost.

13) Nepomlouvejte, ale ozvěte se. Vychováváme generaci pomlouvačů. Na pracovištích tohle bývá rozšířené jako rakovina. Pokud máte problémy s managementem, atmosférou v práci nebo funkcí a jí přináležejícími povinnostmi, OZVĚTE SE. Nevytahujte své stesky a stížnůstky ani při obědových pauzách, ani nikde jinde. Schopnost zlepšit své okolí a svůj profesní osud získáte jen tehdy, budete-li si schopni promluvit o tom, co je třeba změnit s člověkem, který může něco opravdu ovlivnit.

14) MUSÍTE si vybudovat lepší technický základ. To, že si na konec životopisu pod kolonku Schopnosti přidáte „zdatný v práci s Microsoft Officem“, už vám nebude déle stačit. Já osobně se přikláním k vybírání lidí, kteří jsou ninjové v práci s věcmi, jako jsou Photoshop, HTML/CSS, iOS, WordPress, Adwords, MySQL, Balsamiq a Final Cut Pro, a přitom vůbec nezáleží na tom, o jakou pracovní pozici se ucházejí. Pokud plánujete zůstat i nadále úspěšně zaměstnaní, radím vám, abyste své osobnostní dovednosti také rozšířili o nějaké užitečné pokročilé technické vědomosti.

15) Obojí je důležité: jak velikost, tak kvalita vaší sítě kontaktů. K postupu vpřed v prostředí byznysu je mnohem důležitější koho znáte, než co znáte. Ale to, že budete znát jen malou skupinu lidí, i když velmi dobře, vás nevytrhne. Potkávejte a zůstaňte v kontaktu s mnoha různými lidmi a investujte svůj čas k rozvíjení tolika mezilidských vztahů, kolik je jen možné. (TIP: Tady je má rada ohledně vytváření kontaktů)

16) Potřebujete alespoň tři mentory.  Nejjistější cesta k úspěchu je napodobovat ty, kteří dosáhli toho, o co usilujete vy. Vždy byste tedy měli mít alespoň tři lidi, které považujete za své učitele a kteří jsou na místě, na němž jednou chcete být také. Vedení a rady, jichž se vám takto může dostat, jsou nedocenitelné. (TIP:  “The Secret to Finding and Keeping Mentors” – „Tajemství, jak si najít a udržet mentory“)

17) Vyberte si idol a jednejte „jako kdyby“. Možná nebudete vždy vědět, co dělat, ale váš profesionální idol ano. Často pobízím své zaměstnance, aby si vybrali nějakou osobu byznysu, kterou nejvíce obdivují, a jednali „jako kdyby“. Kdybyste byli (prosím vyplňte), jak by se sebou on nebo ona nakládali? Jaká rozhodnutí by udělali? Jak by si zorganizovali den? Jak by dosáhli svých cílů? Musíte to napodobovat, do té doby, než toho dosáhnete – takže je tedy lepší napodobovat osobu, která dosáhla takových úspěchů, jaké si vůbec dovedete představit. (Velký dík Tonymu Robbinsovi za tip)

18) Čtěte více knih, méně tweetů. Vaše generace se živí informacemi z titulků a 140 znaků – všechny jdou sice formou do šířky, avšak bez obsahu do hloubky. Kreativita, pozornost a myšlení se rozvíjejí jen tehdy, jste-li nuceni číst celou knihu – od začátku do konce. Klíče k vašemu budoucímu úspěchu leží ve zkušenostech ostatních. Ujistěte se, že přečtete jednu knihu za měsíc (ať už fikci nebo populárně naučnou) a vaše kariéra jen pokvete.

19) Utraťte o 25% méně, než vyděláte. Když vaše materiální potřeby dosáhnou nebo dokonce převýší váš příjem, zahazujete vlastně šanci rozjet to ve velkém. Nikdy si nenechejte nasadit zlatá pouta (přepychové auto, drahý byt). Raději buďte ochotní a schopní brát krátkodobě o 20% méně, jestliže to v budoucnosti může znamenat zvýšení výnosů o 200%. Nebudete nic víc než blázni, jestliže se zřeknete úžasné nové pracovní příležitosti, jen abyste si udrželi byť o maličko vyšší příjem. Abyste si mohli užívat současné životní situace, tak ať už budete vydělávat jakoukoli částku, utrácejte o 25% méně. Je to zaručený recept na méně stresu a možnost následovat svůj sen za jakýchkoli podmínek.

20) Vaše reputace je penězi nevyjádřitelná, nezkazte si ji. Nejcennější měnou, jíž v podnikání disponujete, ať uplyne jakkoli dlouhá doba, je vaše pověst. Je to ten neviditelný klíč, který buď otvírá, nebo zavírá dveře pracovních příležitostí. Zvláště v době, kdy je vše nahráváno a zpřístupněno, si svou reputaci musíte hlídat jako nejposvátnější poklad. Je to ta jediná věc, kterou když jednou ztratíte, už nikdy ji nedostanete zpět.

Z anglického originálu 20 Things 20-Year-Olds Don’t Get přeložila Veronika Portešová.

Comments (5)

  1. Martin Kravec
    Posted on 13.9.2013
  2. lala
    Posted on 4.10.2013
    • Bára
      Posted on 31.12.2013
  3. Iveta Ryšavá
    Posted on 4.11.2013
    • Véronique-Laura Portešová
      Posted on 24.12.2013

Vložit komentář